top of page
Writer's pictureAnanda

Autobiografija jednog Yogina - Paramhansa Yogananda


Autobiografija jednog Yogina - Paramhansa Yogananda



„Vidio sam da su dah i nemiran duh kao oluje koje na oceanu svjetla, podižu valove materijalnih oblika – zemlju, nebo, ljude, životinje, ptice, drveće. Nemoguće je vidjeti beskonačno kao jedno jedino svjetlo ako se te oluje ne smire.“




Naslov knjige: Autobiografija jednog Yogina

Autor: Paramhansa Yogananda

Naslov izvornika: Autobiography of a Yogi

Broj stranica: 516



Paramhansa Yogananda bio je prvi autor koji je na zapad donio informacije o mističnoj Indiji, mističnim jogijima i guruima o kojima su postojale mnogobrojne priče. Vrijednost ovog djela je životna priča iz prve ruke koja govori o susretima s nepoznatom i mističnom Indijom kao. Autor nam razotkriva proces učenja koje prolazi učenik kod gurua, velike svece Indije, ali i rasvjetljava tajne života. Ova knjiga nije isključivo obična autobiografska priča nego je svjetski biser duhovnosti koji nas uči o životu i razotkriva neke od najvećih tajni samog života i beskonačne ljubavi.


Teško je riječima dočarati svu čaroliju i ljepotu koju sadrži ova knjiga koja je pravo blago za svakog duhovnog tragaoca. Kada bismo morali navesti deset najvećih duhovnih knjiga ikada napisanih, Autobiografija jednog Yogina definitivno bi bila pri samome vrhu. Mnogi životi promijenjeni su zahvaljujući ovoj knjizi koja i dalje u novom stoljeću sjaji istim svjetlom kao i u samom začetku.


Budući da na internetu postoje samo šturi opisi sadržaja ove knjige, ništa ne može pripremiti čitatelja na ono što će saznati u Autobiografiji jednog Yogina. Od kada se je pojavila, knjiga je postala neizostavna literatura za svakog istinskog duhovnog tragača. Ne postoji osoba koja istinski traga za smislom u životu i duhovnim buđenjem, a da mu ovaj biser nije prošao kroz ruke.

Da nije riječ o običnoj autobiografiji možemo vidjeti već na samim počecima odrastanja Yoganande. Pravim imenom Mukunda Lal Ghosh rođen je na području sjeveroistočne Indije. Ime Yogananda (blaženstvo), dobio je kada je ušao u red swamija 1914. godine. Zaredio ga je njegov voljeni učitelj Sri Yukteswar.


Još kao dijete Yogananda je pokazivao neizmjernu vjeru u Boga koji ga je vodio kroz život. Nije sumnjao u svoj put i uvijek je slijedio svoju vjeru. Autor opisuje zanimljive dogodovštine iz djetinjstva. Tijekom svojeg odrastanja Yogananda susreće razne mistike, gurue i svece. Neki od njih su swami Pranabananda, Gandha Baba, Tigar swami i ostali. Svatko od njih iznosi zanimljiv životopis iz kojeg Yogananda, ali i čitatelj može izvući poruku. Uprave te životne poruke koje se protežu cijelom knjigom i njegovim životnim putem, jedno su od najvećih blaga ovog dijela. Poruke koje iznosi nadahnjuju i iznose neke sumnje i nedoumice na svjetlo dana. Za većinu ljudi navedene informacije biti će kao bajke jer ljudi koje je Yogananda susretao mogli su materijalizirati objekte, lebdjeti, nisu morali jesti, živjeli su isključivo na prani, borili su se golim rukama s tigrovima i činili mnoga čudesna dijela koja za većinu postoje samo u bajkama i maštama sanjara. Prosudbe o tome da li je Yogananda imao samo bujnu maštu ili je doista upoznao te ljude i njihova čudesna dijela, ostavljamo čitateljima. No svi ti susreti teško da će ikoga ostaviti ravnodušnim jer svaki od njih obiluje poukama, mirom, duhovnošću, milosrđem i ljubavi prema bogu i čovjeku.


Osim sa svecima, Yogananda je imao prilike biti i u društvu znanstvenika i velikih povijesnih ličnosti kao što je Mahatma Gandhi i RabindranathTagore.

Cijeli život Yoganande bio je put sadhane – put prema Bogu. Njegove riječi zrače milošću, razumijevanjem i ljubavlju.


Koliko god svi ti doživljaji bili neobični, oni su bili samo priprema za ono što će Yogananda doživjeti kada je susreo svojeg učitelja swamija Sri Yukteswara Giria. Kada je pristupio ašramu njegovog učitelja za Yoganandu je započeo potpuno novi život. Od tada on se je potpuno posveti Bogu i spoznaji. Iz Yoganandinih opisa života u ašramu, možemo doznati kako izgleda dnevna rutina jednog učenika, odnos učitelja i učenika i lekcije koje učenik stiče. Yoganandine riječi o njegovom učitelju Sri Yukteswaru ispunjene su ljubavlju i detaljnim opisima njegovih priča, pouka i događaja iz ašrama.


„Tihi večernji sati često bi sa sobom donijeli neku od guruovih besjeda, bogatstvo kojih vrijeme ne može uništiti. Mudrost je odzvanjala i klesala svaku njegovu izreku. … Činilo se da se suština istine koja je iz njega izlazila poput mirisnog isparavanja duše, može čak i fizički izraziti.“


Yoganandini opisi života u ašramu obiluju detaljima, ali i poetskim izražavanjem što čini čitanje pravi užitak i melem za usne i um. Opisi su prožeti duhovnošću i mudrim mislima kojima su ga obasipali ljudi oko njega, a ponajviše njegov učitelj. Dakle tekst nije samo suhoparno nabrajanje podataka i informacija nego je prožet dubokom mudrošću i duhovnošću koje je pisac stekao na svom životnom putu.


Yogananda nam opisuje putove yoge koje je utemeljio još davno Patanjali. Na vrlo jednostavan i razumljiv način opisuje način života yogina i swamija, ali i metode kojima se oni bave. Stoga će i osobe koje nisu upućen u sustav življenja prema načelima yoge lako i razumljivo čitati ovo štivo. Yogananda je posjedovao široki spektar znanja kako u domeni duhovnosti tako i po pitanju znanstvenih spoznaja tadašnjeg vremena. Tako određene pojave kao što su materijaliziranje hrane i predmeta koju yogini ponekad prakticiraju, objašnjava kvantnom fizikom i znanstvenim spoznajam.


„Iako se Sri Yukteswar, kao i svi ostali ljudi rodio kao smrtan čovjek, uspio se poistovjetiti s Vladarom vremena i prostora. Kada se radilo o stapanju božanskog i ljudskog, za njega nisu postojale nepremostive prepreke. S vremenom sam spoznao da takve prepreke postoje samo u čovjekovoj nesklonosti duhovnim pustolovinama.“


Yogananda dobro zapaža da ono što čovjeka sprječava da spozna dublje istine je nesklonost duhovnosti. No možemo zapaziti da one koji teže duhovnosti da ih koči još jedna prepreka, a to je predrasuda i osuđivanje. Mnogi ljudi skloni su osuđivanju raznih metoda, tehnika, učitelja i pojava. Buduću da prosječan čovjek živi uobičajenom životnom kolotečinom, svaka pojava izvan te rutine može djelovati neobično, dapače čudno ako se radi o duhovnosti i drugim dimenzijama postojanja. Osobe koje je Yogananda susretao bili su ljudi koji su živjeli izvan svake životne rutine i kao takvi, za mnoge su bili čudaci. Još jedan od razloga zašto ljudi prosuđuju duhovne učitelje je i strah od nepoznatog, ali i iskorištavanja. Doista, danas ima veliki broj patvorenih učitelja i treba biti oprezan, no onaj koji dosta vjeruje zna da kada je učenik spreman da će učitelj doći. Predrasuda je pojava koju samo rijetki mogu nadići, a oni koju se izdignu iznad nje mogu otploviti na oceane vječnosti.


Većina ljudi se uglavnom ponaša na način kako nas društvo usmjerava, a to je stvaranje potrošačkog mentaliteta. Prema tome, samo manji broj ljudi doista se posvećuje traganju za suštinom života i potragom iza granica koje je pred nas postavilo društvo.


Kako su prolazile godine, tako je Yogananda imao sve više iskustva s duhovnim svijetom u koji ga je upućivao njegov učitelj. Osim što objašnjava yogu, meditaciju, molitve i mantre, on govori i o iskustvu više svijesti ili samadhiju. Samadhi – sjedinjenje s Bogom mistično je iskustvo. To je višedimenzionalno iskustvo gdje nestaju svi osjećaji.


„To iskustvo ne može se steći pukom intelektualnom spremnošću ili otvorenošću. Samo odgovarajuće proširenje svijesti koje se postiže vježbanjem yoge i predane bhakti može pripremiti duh da podnese oslobodilački šok sveprisutnosti. Iskrenom pokloniku to se neizbježno događa.“


Mnoge lekcije naučio je Yogananda od svojeg učitelja. Od odnosa prema drugim ljudima, prema životu, meditaciji, astrologiji i ostalim životnim izazovima. Autor mnogobrojnim događajima približava životne mudrosti koje mu je podario njegov guru Sri Yukteswar, ali i ostali učitelji koje je sreo na životnom putovanju.


O Indiji smo mogli slušali kao o zemlji mnogobrojnih čudnih ljudi, gurua, mistika i yogina koji izvode nadnaravne stvari. Upravo ih Yogananda približava zapadnom čovjeku, detaljno opisuje susrete s njima, opise njihovih sposobnosti, ali i prenosi njihova učenja. Yogananda upozorava da su stečene moći kroz vježbanje yoge potpuno bezvrijedne i beskorisne. Moći su samo pozitivna nuspojava na putu do apsolutne spoznaje i sjedinjenja s Bogom, onaj tko to ne spozna padne u okove ega. Za takvu osobe daljnji rast i buđenje ne postoji. Tko ostane očaran s njima, nikad neće osjetiti radosti samadhija. Stoga je Yogananda uvijek bio u potrazi za istinskim učiteljima koji su učili o milosti, ljubavi, suosjećanju i apsolutnoj spoznaji.


Upravo stoga ova životna priča je nadahnjujuća. U razgovoru sa svojim učiteljem Yukteswarom, Yogananda dobiva mnogobrojne životne lekcije koje predstavljaju pravo blago. Njihovi razgovori vjerno su preneseni u ovoj knjizi koja može nositi naziv biser duhovnosti. Učitelj Sri Yukteswara bio je Lahiri Mahasaya koji je proširio znanost kriya yoge. Riječima svojeg učitelja Sri Yukteswara, autor približava znanje kriya yoge čitatelju. Gotovo u svakoj rečenici prenose se velike mudrost i duboke životne spoznaje koje svatko može razumjeti.


„Moj u Bogu probuđen guru znao je da ovaj svijet nije ništa više drugo nego Stvoriteljev opredmećeni san. Budući da je bio potpuno svjestan svoga jedinstva s božanskim Sanjačem, Lahiri Mahasaya mogao je materijalizirati ili dematerijalizirati, te po volji mijenjati kozmičku viziju.“


Yogananda je imao prilike susresti se sa mnogim velikim učiteljima na svom životnom putovanju, ali na kraju, najveći susret uz učitelja Sry Yukteswara bio je sa avatarom nad svim avatarima – Babajijem. Njegov najvažniji učenik bio je Lahiri Mahasaya preko kojeg je Babaji proširio kriya yogu.


U knjizi Yogananda opisuje susrete njegovih učitelja sa besmrtnim Babajijem koji nadilaze svako poimanje znanstvene fantastike. Doživljaji s mahavatarom Babajijem, samo su uvertira za ono što je Yogananda doživio na vrhuncu učenja od svojeg skromnog, ali i velikog učitelja Sry Yukteswara. Na kraju Yogananda shvaća da je njegov učitelj bio ni više ni manje nego čisti avatar koji će se u jednom trenutku materijalizirati pred njim i objasniti mu principe svemira i putovanja duše. Tajne više ne postoje.


„Veliki sveci probuđeni iz kozmičkog sna maye spoznali su da je ovaj svijet samo zamisao božanskog Uma, te mogu s tijelom postupati kako god žele znajući da je ono samo oblik kondenzirane ili smrznute energije kojim se može manipulirati.


Preko petsto stranica duhovne biografije pravo su blago i izvor nadahnuća za nove generacije tragaoca za ispunjenjem i buđenjem. Blago koje počiva u ovoj knjizi neopisivo je. Ova životna priča je kao oaza usred pustinje. Voda koja napaja žedne i daje im nadu da krenu dalje jer nemoguće ne postoji. Mnogobrojne su fatamorgane u pustinji, zavode čovjeka na krivi put i stranputice. Ali knjige kao ove izvor su svjetlosti, zvijezde vodilje u mraku i svjetionik na oceanu. Onaj tko traži izvor snage i putokaz prema buđenje naći će ju u ovoj knjizi. Yoganandina životna priča promijenila je na tisuće života i ostavila neizbrisiv trag prema nebesima, a vjerujemo da će i novi čitatelji pronaći barem trunku svjetlosti i nade za duhovno buđenje.


„Sad sam ti Yogananda otkrio istinu o svom životu, smrti i uskrsnuću. Ne žali za mnom. Radije svuda proširi vijest da sam sa ove zemlje koja je Božji san, uskrsnuo na jednoj drugoj, astralnoj planeti koja je također Božji san. To će uliti novu nadu u srca zemaljskih sanjača pritisnutih bijedom i uplašenih smrću.“

Comments


Logo Ananda.png
bottom of page